ما بيفرقو عنّا.. يقول.. خدمة زبائن الغرب


من نهفاتنا: كثير من الأحيان نسمع من ينتقد بلد غربي ويقول “ما كتير بيفرقو عنّا”، “طلعت بلادن كذبة كبيرة”، “الله وكيلك متلن متلنا” وطبعاً يكون هذا الانتقاد بعد المرور بتجربة وخدمة سيئة مع شركة ما، كأن ينتظر طويلاً على الخط قل أن يتلقى استجابة من خدمة الزبائن، أو خطأ في خدمة ما، أو شراء منتج لا يؤدي عمله بالشكل المطلوب.

ما سبق من تجارب مزعج ومن حق الجميع طبعاً التعبير عن ذلك، ولكن الاستنتاجات السابقة مزعجة أكثر، فمشكلة كبيرة اذا كنّا نرى أن الحضارة هي مجرّد “خدمة الزبائن” فقط، مشكلة كبيرة لأنها تعني أنّنا لا نرى المشكلة بعد، ولا ندرك “الفرق” الحقيقي، وطالما كنّا غير قادرين على إدراك الفرق الحقيقي فلن نكون قادرين على التعلّم والاستفادة من تجارب غيرنا.

حضارة الغرب بالتأكيد أعمق من خدمة الزبائن، ومن أسسها سيادة القانون والمساواة والتعايش، أما التفاصيل التجارية فكلّها “فراطة”، فلا تفقد ايمانك بجدوى التحضّر اذا انتظرت طويلاً على خط خدمة الزبائن وتستنتج أنه “لا فرق” بيننا وبينهم. الحريّات واستقلال القضاء والإعلام ووسائل التعبير عن الرأي وتداول السلطة ونشاطات المجتمعات المحلية والتعليم ومراكز الأبحاث و… كلّها ممّا يجب ملاحظته لندرك الفرق.. ونتعلّم.. لمصلحتنا جميعاً.

open your eyes

About Ibrahim al-Assil إبـراهـيـم الأصـيـل

Ibrahim al-Assil is a Syrian political analyst and civil society activist who serves as a resident fellow at the Middle East Institute. He is also a director at the Orient Research Center-DC Office. His work focuses on the Syrian conflict with an emphasis on different aspects of security, civil society, political Islam, and political economy. Al-Assil is the president and a co-founder of the Syrian Nonviolence Movement, an NGO formed in 2011 to promote peaceful struggle and civil resistance as a way to achieve social, cultural, and political change in Syrian government and View all posts by Ibrahim al-Assil إبـراهـيـم الأصـيـل

شـاركـنـا رأيـك:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: